Digital marknadsföring är egentligen all slags marknadsföring av tjänster och produkter som sker online via digitala kanaler och plattformar. Men hur fungerar digital marknadsföring?
I den alltmer digitaliserade världen använder människor numera sökmotorer för att söka efter en produkt eller tjänst. En digital marknadsförare använder sig av digitala plattformar som sociala medier, hemsidor etcetera för att kommunicera till befintliga och framtida kunder.
Marknadsföring via digitala kanaler har skapat än mer potentialer för företag att marknadsföra sig på. Numera kan företag rikta marknadsföringen mot diverse digitala plattformar och annonsering via sociala medier eller sökmotorer (SEM) samt att man kan använda sig av sökmotoroptimering (SEO).
Typer av digital marknadsföring och hur de fungerar
Hemsidan – är centrat för alla typer av digital marknadsföring. Det är din mest kraftfulla kanal som du kan använda för att representera ett varumärke, tjänster och produkter. Dessutom kan du använda den för diverse online marknadsföringskampanjer, besvara kunders frågor etcetera.
PPC-annonsering – Detta möjliggör för digitala marknadsförare att annonsera på digitala plattformar via en betald annons. Till exempel kan man skapa kampanjer på Googles annonseringstjänst AdWords. Utöver detta kan du använda plattformar som Linkedin, Instagram och Facebook för att visa annonser för människor som söker efter produkten med hjälp av ett specifikt sökord. Man kan även rikta in sig på en viss målgrupp utefter demografiska egenskaper, platser, intressen och mycket annat!
Content marketing – Målet med denna digitala marknadsföringsstrategi är att nå framtida kunder genom att använda sig av innehåll. Innehåll eller ”content” publiceras sedan på en webbplats och marknadsförs med hjälp av till exempel sociala medier, e-postmarknadsföring, eller sökmotoroptimering. Verktygen man använder när man skapar content inkluderar bloggar, podcast eller online kurser och annat.
Sökmotoroptimering (SEO) – Denna strategi är den viktigaste inom digitalmarknadsföring och något som alla bör satsa på. Hela 75% som söker efter saker på google scrollar aldrig förbi förstasidan på Googles sökresultat, därför är det så viktigt att man rankar högt. I grund och botten optimerar man sin hemsida på olika vis så att den organiska trafiken till hemsidan ökar.